(W)rapsessies van de (w)rapmobiel
Het initiatief van de Wrapmobiel heeft zich ontwikkeld tot een veelbelovend coöperatief concept. De kern van het idee is om een mobiele bakfiets te creëren die gezonde wraps serveert, vergezeld van muziek om een aantrekkelijke sfeer te bieden aan jongeren. Het doel is om jongeren in de wijken Laak en Moerwijk kennis te laten maken met gezonde en betaalbare fastfoodopties. De Wrapmobiel zal rondrijden en stoppen op verschillende locaties en wraps aanbieden tegen een prijs die vergelijkbaar is met een patatje mayo of een Turkse pizza. Je kan zelfs een Wr-appje sturen en dan komen we de kant op waar jij en je vrienden aanwezig zijn.
De vraag is of betaalbare en gezonde fastfood kan concurreren met ongezonde fastfood. Dit onderzoek is uitgevoerd samen met jongeren uit Laak en Moerwijk tijdens zogenaamde (w)rapsessies, geïnspireerd door muziek en rappen.
In de eerste (w)rapsessie begin juni proefden 12 jongeren (tussen 12 en 17 jaar) verschillende wraps om het concept te testen. Welke waren favoriet en wat viel in de smaak? De wraps met Mexicaanse rijst, groenten en halal kip, en die met kool, mais en gebakken witvis, kwamen het beste uit de verf. Uit de gesprekken bleek dat de jeugd nu vaak kiest voor kippenvleugels met patat of een Turkse pizza. Maar met een sportieve uitstraling denken de jongeren dat ze wel eerder zouden kiezen voor een lekkere wrap. Daarnaast gaf iedereen aan dat het vaak ook draait om de saus, als die goed is kan dat het verschil maken!
In een tweede sessie discussieerden jongeren over het ontwerp van de Wrapmobiel. Muziek speelt hierbij een centrale rol, met een herkenbare jingle en een ingebouwde geluidsinstallatie. De 'driver' moet ook goed herkenbaar zijn, mogelijk met een opvallende outfit. Traditionele foodtruck elementen zoals een luifel worden als ouderwets beschouwd; jongeren zien eerder iets interactiefs voor zich, zoals wraps ontvangen via een buis of draaiende tafel.
Tijdens een derde sessie werden praktische zaken besproken en werd positief gereageerd op een concept video met muziek en de verlichting. Brainstormend over de ‘look and feel’ van het concept was de gewenste uitstraling van de Wrapmobiel moet vergelijkbaar zijn met bekende merken als Under Armour en Nike. De naam "WrapKing" voor het concept is tot zover de favoriet binnen de groep! Wat betreft de prijzen van wraps, geven de jongeren aan dat € 2,5 een mooie prijs is voor een gemiddeld formaat wrap, Ze vonden de prijzen scherp en zeker concurrerend met eten in de schoolkantine.
Op dit moment zijn de volgende partijen nauw betrokken bij het ontwikkelen van de [W]rapmobiel. Wijkz die de (w)rapsessie heeft georganiseerd, Stichting Schets waar een aantal sessie zijn gehouden en waar de keuken kan worden gebruikt om de wraps te bereiden, Esloo opleiding via welke stagiaires bij WrapKing aan de slag kunnen. We are miles voor de branding en Refunc voor de bouw van de [w]rapmobiel. Het fietsdepot Den Haag voorziet ons van een donorbakfiets. We hebben via de bijdrage van ons-eten de eerste stappen kunnen zetten.
Lennard van der Poel en zijn team zijn nu op zoek naar mensen die willen bijdragen aan de verdere uitwerking en financiering van dit initiatief zodat we een eerste proefweek kunnen starten. Heb jij een gouden tip of wil je graag meehelpen? Neem contact op via info@ons-eten.nl of bekijk het project op onze website: https://ons-eten.nl/project/10062/-w-rapmobiel. Dit project wordt ondersteund door de Vereniging Ons Eten.